website huisstijl

Website huisstijl: een stijl maken die goed past bij je merk

Delen

In dit artikel gaan wij in op een vraag die wij vaak krijgen van klanten. De vraag is hoe ze een website huisstijl kunnen creëren die overeenkomt met het merk van de klant. Zij vragen ons of wij hen kunnen begeleiden om dit op de juiste manier te bereiken. Misschien is dit een bekende vraag voor jou? Lees dan snel verder om te ontdekken hoe wij dit proces bij ESight Studio volledig kunnen ontzorgen!

Onderzoek in jouw branche voor passende website huisstijl

We begrijpen dat het nogal overweldigend kan zijn om na te denken over hoe je jezelf zo goed mogelijk wilt positioneren in jouw markt. Deze belangrijke stap is vaak nog veel moeilijker als je recent een nieuw bedrijf bent gestart, zonder een bestaande website te hebben. Want dan moet je iets volledig vanaf nul opbouwen. Een ander knelpunt dat het nog moeilijker kan maken, is de beslissing of je dit zelf wilt doen of dat je een professioneel bedrijf in wilt schakelen om het voor je uit handen te nemen.

Eén van onze klanten gaf tijdens een adviesgesprek aan dat ze willen dat we hen begeleiden tijdens dit proces en onderzoeken wat andere bedrijven in hun branche doen. En dit is precies wat altijd een onderdeel is van ons proces, van kleine projecten tot grote projecten. Dit is niet optioneel, maar is altijd inbegrepen in onze dienstverlening omdat we weten hoe belangrijk het is voor maximaal resultaat.

Hier zie je hoe een gedeelte van zo’n onderzoeksproces er bij ons uitziet, in dit geval voor een webshop waar sportartikelen verkocht worden

We onderzoeken bedrijven in jouw branche, leren van hen, dus niet kopiëren, en zorgen er vervolgens voor dat jouw stijl overeenkomt met de huidige website richtlijnen voor jouw specifieke doelmarkt. Het budget wat nodig is voor ons geavanceerde onderzoeksproces is afhankelijk van de complexiteit van jouw project. Complexere projecten hebben simpelweg meer uren van onze designers nodig in de onderzoeksfase in vergelijking met kleinere projecten.

Logo als onderdeel van de huisstijl van je website

Om een onderscheidende huisstijl te maken voor jouw nieuwe website, hebben we een professioneel en sterk logo nodig. Dit is een cruciaal element aangezien we zullen werken met kleuren die goed bij jouw logo passen. Aan het begin van elk project nemen we jouw logo onder de loep en stellen we vragen indien nodig. We doen dit omdat we meer willen begrijpen over jouw logo en de betekenis ervan.

In zeldzame situaties kan het voorkomen dat je je website opnieuw wilt ontwerpen, maar je huidige logo je tegenhoudt omdat het van slechte kwaliteit is of niet uitstraalt wat je wilt dat het uitstraalt. Bij ESight Studio kunnen wij je in dit geval ook helpen omdat wij ook logo’s ontwerpen voor onze klanten.

Dus stel dat dit nodig blijkt te zijn, dan weet je in ieder geval dat wij je hierbij kunnen helpen. We zullen je altijd vertellen wat wij denken dat het beste is voor jouw bedrijf op basis van jouw doelstellingen.

Website huisstijl kleuren bepalen

Om een professionele nieuwe huisstijl voor jouw website te maken die goed past bij jouw bedrijf, zullen we je ook helpen om je suggesties te geven over de kleuren die het beste passen bij jouw logo en concept.

Om je zo goed mogelijk advies te kunnen geven is het ook belangrijk om inzicht te krijgen in de afbeeldingen die je op je nieuwe website wilt gebruiken. De kleuren van de afbeeldingen zijn namelijk ook van invloed op het kleurenschema wat we willen gebruiken op de website. Als er geen inzicht is in de afbeeldingen die gebruikt gaan worden, dan kunnen wij als onderdeel van een website traject bij ESight Studio ook ondersteunen met het selecteren van de juiste afbeeldingen.

Wil jij meer weten over de betekenis van kleur? Bekijk dan hier Adobe’s gids waarin dit per kleur wordt uitgelegd.

Het kiezen van de juiste kleuren klinkt misschien eenvoudig, maar het is het beste om dit over te laten aan experts die hier jarenlange ervaring mee hebben. Op basis van jouw wensen en wat je wilt bereiken met je nieuwe website en branding, is het van groot belang om kleuren te selecteren die je helpen jouw doel te bereiken. 

Vaak zien wij dat hier niet goed over na is gedacht, waardoor bedrijfseigenaren zich vaak niet bewust zijn van hetgeen ze uitstralen. Ons advies is om vanaf de start goed na te denken over waar je als bedrijf voor staat en hoe het selecteren van de juiste kleuren jouw boodschap kan versterken in plaats van verzwakken.

Voor mensen die besluiten om dit proces zelf te doen, is het logisch dat je misschien kleuren kiest die je zelf mooi vindt. Tegelijkertijd weten we bij ESight Studio dat deze methode vaak niet de gewenste resultaten oplevert. 

Natuurlijk is het belangrijk dat jij je kunt vinden in de kleuren, maar nog belangrijker is dat de kleuren waaruit jouw huisstijl bestaat goed resoneert met jouw doelgroep. Alleen kunnen we dit niet enkel baseren op jouw voorkeuren. Om die reden is het ook zo belangrijk om goed onderzoek te doen in jouw branche. Daarom is het soms nodig om professionals in te huren die tegengas durven te geven. 

Ja, bij ESight Studio werkt de klant met ons samen omdat zij ons zien als de expert en onze input waarderen en vertrouwen. Wij laten ons niet volledig leiden door de wensen van de klant, maar laten in plaats daarvan zien, op basis van onderzoek, wat er nodig is. Als de klant het zelf namelijk al precies wist, dan was onze hulp niet nodig geweest. Dus, als jij echt alleen wilt dat wij met jouw input aan de slag gaan en niet verder kijken, dan zijn wij niet de juiste partij voor jou.

Afbeeldingen

We helpen onze klanten altijd door aan te geven welke afbeeldingen we van hen nodig hebben. Bij geavanceerdere projecten geven wij per pagina suggesties over hoe afbeeldingen het beste ingezet kunnen worden om het doel van de website te bereiken.

Het komt af en toe voor dat we andere afbeeldingen voorstellen dan de klant ons stuurt, simpelweg omdat we geloven dat dit een beter eindresultaat zal opleveren. Soms zijn de afbeeldingen die een klant ons stuurt niet passend met hun nieuwe concept en dan moeten we ze toch laten weten dat de gekozen afbeeldingen hen niet gaat helpen om het gewenste doel te bereiken.

Afhankelijk van de complexiteit van het project, zullen we veel tijd besteden aan het suggereren, vinden en bewerken van afbeeldingen om ervoor te zorgen dat ze passen bij jouw merk. Voor weer andere projecten zijn we meer afhankelijk van de klant om ons afbeeldingen te sturen, bijvoorbeeld voor een autopoetsbedrijf waar we projectafbeeldingen nodig hebben van eerdere projecten om op de nieuwe website weer te geven. Voor andere projecten hebben we aangeraden om professionele fotoshoots te doen om alleen het beste van het beste voor ze te kunnen creëren.

Hier een voorbeeld van website afbeeldingen na een professionele fotoshoot aangeraden te hebben waarbij wij de klant aanwijzingen hebben gegeven voor het uitvoeren van de fotoshoot

Als je niet goed weet hoe je een nieuwe website huisstijl moet maken die past bij jouw bedrijf en hulp nodig hebt van designers met jarenlange ervaring, dan is ESight Studio een goede optie om te overwegen. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij luisteren naar je wensen en geven vervolgens advies over wat volgens ons het beste is voor jouw bedrijf.

Delen