In dit artikel bespreken we de belangrijkste elementen van een goede landingspagina. Een goede landingspagina dient als een online showroom en nodigt bezoekers uit om diepgaande informatie te bekijken over jouw producten of diensten nadat ze bijvoorbeeld op een online advertentie geklikt hebben. Alleen zijn niet alle landingspagina’s opgezet om maximaal resultaat te bereiken.
Om zoveel mogelijk bezoekers om te zetten tot klanten is het belangrijk om te begrijpen waaruit een goede landingspagina bestaat en hoe je deze kunt optimaliseren voor zoveel mogelijk conversies. In dit artikel zullen wij de belangrijkste elementen bespreken en praktische tips geven voor het opzetten van een sterke landingspagina die converteert.
1. Bevestigende kop die aanspoort verder te lezen
Nadat een potentiële klant op een advertentie heeft geklikt, bijvoorbeeld in Google, is het belangrijk om te bevestigen dat de link waarop ze geklikt hebben, inderdaad overeenkomt met de advertentie.
Als je bijvoorbeeld advertenties draait voor een administratiekantoor in Rotterdam, dan bereik je dit door ervoor te zorgen dat dit direct op de titel van de landingspagina te zien is.
Bijvoorbeeld: Administratiekantoor Rotterdam – Vanaf €X per maand – Naam Administratiekantoor
Daarnaast is het ook belangrijk om direct jouw unieke waardepropositie te communiceren van jouw product of dienst. Houd het bondig, boeiend en in lijn met je marketingboodschap. Gebruik overtuigende taal waarmee je direct je doelgroep aanspreekt.
2. Aantrekkelijke visuele elementen
Het effect afbeeldingen en video’s die naadloos integreren met de rest van een landingspagina wordt soms nog weleens onderschat. Als je op de juiste manier afbeeldingen en video’s toevoegt kun je de visuele aantrekkelijkheid van je landingspagina aanzienlijk verbeteren.
Hoogwaardige, relevante visuals kunnen de aandacht trekken (en behouden), emoties oproepen en de belangrijkste informatie effectiever overbrengen dan alleen tekst. Zorg ervoor dat de visuals die je wilt weergeven overeenkomen met de uitstraling van je merk en ook ondersteunend zijn voor waar jij voor staat met je bedrijf.
3. Beknopte en overtuigende tekst
Je tekst moet duidelijk, bondig en overtuigend zijn. Focus op de unieke voordelen van je product of dienst en niet alleen op de kenmerken. De unieke voordelen voor de koper zijn vaak leidend waarbij de kenmerken een ondersteunende rol hebben.
Gebruik korte alinea’s, opsommingstekens en tussenkopjes zodat bezoekers makkelijk de content kunnen scannen. De meeste bezoekers lezen niet de hele tekst en scannen in plaats daarvan door de koppen heen. Nu je dit weet, is het dus belangrijk om dat in je voordeel te gebruiken. Een goed geschreven tekst leidt bezoekers door de informatie die ze nodig hebben om een weloverwogen beslissing te nemen.
4. Overtuigende oproep tot actie (CTA)
De call-to-action, of oproep tot actie, is een onmisbaar element op iedere goede landingspagina om bezoekers aan te sporen tot het ondernemen van een gewenste actie.
Zorg ervoor dat je deze sectie op de landingspagina eruit laat springen met contrasterende kleuren, duidelijke bewoordingen en, indien relevant, een gevoel van urgentie. Wij zijn geen voorstander van neppe urgentie met klokjes die altijd zichtbaar blijven, ook na de zogenaamde deadline. Doe dit dus alleen als, in het voorbeeld van de klok, de klok ook echt vervalt zodra deze op 0 komt te staan.
Of het nu gaat om “Probeer nu 30 dagen gratis”, “Vrijblijvend adviesgesprek” of “25% korting op je volgende bestelling”, de CTA moet overtuigend zijn en afgestemd zijn op de gewenste actie die je wilt dat bezoekers nemen op jouw landingspagina.
5. Gebruiksvriendelijk ontwerp voor een goede landingspagina maken
Een rommelige of verwarrende lay-out kan bezoekers wegjagen. Zorg voor een rustig, gebruiksvriendelijk ontwerp dat gebruikers naadloos door de pagina leidt. Gebruik witruimte strategisch om bezoekers niet te overweldigen en ervoor te zorgen dat ze hun aandacht richten op de belangrijkste elementen.
6. Een mobielvriendelijk design geschikt voor elk type scherm
Met een groeiend aantal gebruikers dat websites op mobiele apparaten bezoekt, is het cruciaal om ervoor te zorgen dat je landingspagina volledig mobielvriendelijk is. Een naadloze mobiele ervaring is enorm belangrijk voor een fijne en professionele gebruikerservaring en is een must voor een positieve invloed op jouw posities in de zoekresultaten.
Heb je tegenwoordig geen website die volledig mobielvriendelijk is, dan wordt je simpelweg benadeeld door de zoekmachines. Dat niet alleen, waarom zouden bezoekers nog op jouw website blijven als deze te lastig voor ze is om te gebruiken? Dat doen ze niet, en dus ben je ze kwijt, in de meeste gevallen aan de concurrentie.
7. Voeg elementen toe die vertrouwen uitstralen
Voeg vertrouwenselementen toe om bezoekers gerust te stellen over de geloofwaardigheid van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van reviews van klanten, logo’s van (bekende) opdrachtgevers maar ook certificaten die de kwaliteit van je dienstverlening waarborgen.
Denk bijvoorbeeld aan ISO 9001, geschikt voor bijna elke organisatie van metaalbedrijven tot zorginstellingen. Voor andere scenarios is het belangrijk om branchespecifieke certificering weer te geven, zoals bijvoorbeeld een VCA-certificaat. Het uitstralen van vertrouwen is een belangrijk element om bezoekers te overtuigen de gewenste actie te ondernemen.
8. A/B testen
Blijf continu je landingspagina testen en verbeteren via A/B testen. Experimenteer met verschillende koppen op de pagina, wijzig kleuren van de belangrijkste knoppen en speel met tekstvariaties en veranderingen in de lay-out om te achterhalen waar je doelgroep het beste op reageert en converteert. Het uitvoeren van A/B tests levert waardevolle data op om weloverwogen beslissingen te nemen voor conversieoptimalisatie (CRO).
9. Laadsnelheid
Een pagina die te langzaam wordt geladen kan leiden tot hoge bounce rates. Simpel uitgelegd betekent dit dat een bezoeker vrijwel direct jouw website verlaat, nadat deze op je website terecht is gekomen. Omdat het te lang voor ze duurt om jouw website te bekijken. En dat is natuurlijk zonde.
Hier zie je een voorbeeld van de laadsnelheid van onze website met een score van 96 (!) uit 100
Er komt heel wat bij kijken om je website te optimaliseren voor maximale snelheid en er daarbij voor te zorgen dat je website snel laadt voor bezoekers. We kunnen een lange lijst maken met alles waar je op moet letten, maar dan wordt het al gauw overweldigend.
Een aantal punten waar je zelf naar kunt kijken zijn het optimaliseren van je afbeeldingen en gebruik te maken van browsercaching. Ook raden wij aan om een Content Delivery Network (CDN) te gebruiken, dit kan in de meeste gevallen helpen om de website sneller te laten laden. Weet wel dat dit slechts het begin is. Een goede laadsnelheid vergt maatwerk van experts die precies weten hoe dit werkt.
10. Naadloze navigatie
Bezoekers moeten met een zo laag mogelijk aantal klikken kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Houd navigatie eenvoudig en zorg ervoor dat je de menustructuur logisch organiseert waarbij enkel de belangrijkste pagina’s aan het navigatiemenu worden toegevoegd. Daarbij moet ook de CTA-knop op een logische plek worden weergegeven.
Een handige tip als je niet goed weet wat je aan je menu toe moet voegen? Denk altijd vanuit het perspectief van de bezoeker en voeg een navigatiemenu alleen toe als dit de gebruikerservaring verbetert. Dit is enorm belangrijk voor een goede landingspagina.
11. Formuleren die gegevens verzamelen
Als je doel is om informatie van website bezoekers te verzamelen, zorg er dan voor dat de formulieren zo simpel mogelijk te gebruiken zijn en vraag alleen de meest belangrijke details. Maak het ook makkelijk voor bezoekers om informatie zoals naam en telefoonnummer automatisch in te vullen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van autofill-functies. Laat ook duidelijk weten wat de vervolgstappen zijn en wat de bezoeker kan verwachten.
12. Integratie van website analytics tools
Integreer website analytics tools zoals Google Analytics om het gedrag van bezoekers op je landingspagina te volgen. Deze tools kunnen je helpen om het gedrag van websitebezoekers beter te begrijpen en te analyseren. Door het krijgen van dit inzicht in gebruikersdata kan de de landingspagina verder geoptimaliseerd worden voor maximaal resultaat.
13. Social proof: onmisbaar op een goede landingspagina
Zorg ervoor dat social proof een belangrijke plek op de landingspagina krijgt. Het laten zien van positieve klantervaringen en het delen van case study’s helpen enorm met het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid.
Zo zie je hier een review van een klant die we hebben mogen helpen met het bouwen van de website en ontwerpen van het logo
Het bevestigt dat jij de expert bent, maar niet omdat jij het zelf zegt, maar omdat anderen het over jou zeggen. Dit stelt potentiële klanten gerust en kan voor sommige klanten zelfs de beslissende factor zijn waarom ze met jou contact opnemen, en niet met de concurrent. Zorg er dus voor dat je die mooie reviews van je klanten prominent weergeeft.
14. Gepersonaliseerde landingspagina
Geef jouw doelgroep het gevoel dat jouw landingspagina speciaal voor hen gemaakt is. Op een manier dat ze zich direct aangesproken voelen door de content die je erop weergeeft. Dit doe je door onder andere door goed na te denken over mogelijke pijnpunten die jouw doelgroep ervaart. Een gepersonaliseerde landingspagina kan aanzienlijk bijdragen aan de betrokkenheid, verbondenheid en gebruiksvriendelijkheid van beide je website en je merk.
Samengevat is een goede landingspagina een strategische mix van aantrekkelijke visuals, overtuigende en gepersonaliseerde tekst en een gebruiksvriendelijk ontwerp. Door te focussen op eenvoud, betrokkenheid en optimalisatie kun je een goede landingspagina maken die niet alleen bezoekers aantrekt, maar bezoekers ook omzet tot klanten. Analyseer regelmatig je website analytics, verzamel waardevolle feedback van gebruikers en blijf continu je landingspagina verbeteren om succesvol te blijven in het uiterst competitieve digitale landschap.